Belangstelling voor spiritualiteit in het bedrijfsleven groeit

Spiritualiteit in het bedrijfsleven

”De honger naar zelfkennis is niet te stillen, daar spelen we graag op in met ons werk!”

Spiritualiteit mag rekenen op groeiende interesse uit het bedrijfsleven. Uit een onderzoek dat spiritualiteit.blog.nl deed bleek dat 73% van de ondervraagden (200) behoefte heeft aan meer spiritualiteit op de werkvloer. Maar wat komt daar nu in de praktijk van terecht? Uit een ander onderzoek dat Spiritainment in november 2010 uitvoerde onder 100 managementondersteuners, bleek dat bij maar 10% van de respondenten gebruik gemaakt wordt van spirituele technieken op de werkvloer, zoals meditatie, mindfulnes en coaching op zingevingsvraagstukken.

Imagoprobleem Spiritualiteit

Als oprichter van Spiritainment snap ik wel waarom spiritualiteit op de bedrijfsvloer achterblijft: spiritualiteit heeft een imagoprobleem. De term is besmet, en dat is ook niet raar als je naar de spiritueel getinte programma’s op tv kijkt. Daar loop ik zelf ook niet warm voor. Terwijl de kern van spiritualiteit, die wordt gevormd door authenticiteit, bewustzijn van kwaliteiten en valkuilen, passie, balans en eerlijkheid, van alle tijden is.” Schoorvoetend wordt wel de hulp van een astroloog of handlezer ingeroepen bij teambuildingsbijeenkomsten of om de economische ontwikkelingen voor een bedrijf te duiden, maar nog maar weinig bedrijven durven het belang van spirituele technieken breder in te zetten voor het verhogen van hun resultaten.

Spiritueel entertainment

Laagdrempelige spiritualiteit wint wél aan terrein: 85% van de ondervraagden uit het onderzoek van Spiritainment geeft spiritueel entertainment een plek op de werkvloer, en dan met name op bedrijfsevenementen en beurzen. Ik besloot dan ook een andere manier te kiezen om een groot publiek aan te spreken. “Iemand zei laatst: ik wil de Joop van den Ende van de spiritualiteit worden. Daar kan ik me ook wel in vinden; ik zie het als mijn missie om spirituele kennis beschikbaar te maken voor een groot publiek.” Dat doet ik met Spiritainment, een bonte verzameling koffiedikkijkers als tarotisten, numerologen, damestasjeslezers, handenlezers, gezichtenlezers en aurafotografen, die op bedrijfsevenementen werknemers verrassen en inzicht geven. ”De honger naar zelfkennis is niet te stillen, en daar spelen we graag op in met ons werk!”

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This